Destynacje turystyczne w sieci

czart

Wirtualna przestrzeń za sprawą mediów społecznościowych i coraz popularniejszych urządzeń mobilnych z dostępem do Internetu stała się obszarem wymiany opinii o destynacjach, odwiedzanych przez polskich turystów. Z raportu Agencji Reklamowej CzART i Brand24 wynika między innymi, że to mężczyźni częściej niż kobiety dyskutują o miejscach wypoczynku, co jest istotnym wyznacznikiem przy planowaniu strategii komunikacji.

Raport powstał przy współpracy specjalistów z departamentu Tourism destination marketing Agencji Reklamowej CzART oraz Brand24.pl, na podstawie badań wątków, które pojawiły się w social media w okresie od 28 maja 2013 r. do 20 czerwca 2013 r. Obserwacją objęto 30 popularnych kierunków podróży. W tym czasie w sieci pojawiło się blisko 48 300 wątków, które szacunkowo wygenerowały blisko 10 milionów interakcji. Najwięcej pojawiło się ich w kontekście wzmianek o Grecji. Stanowi ona jeden z głównych kierunków dla polskich turystów. W dużej mierze jest to efekt zmiany wizerunku tej destynacji. „Nasz kraj jest na dobrej drodze, wydobywa się z kryzysu. Jest bezpieczny, oferujący swym gościom duży wybór atrakcji i sposobów na spędzenie wolnego czasu” – podkreśla Alexis Georgiades z ambasady Grecji w Polsce.

Najczęściej dyskutuje się jednak o Słowacji. Wśród Polaków rośnie zainteresowanie wyjazdami wypoczynkowymi do tego kraju. Potwierdzają to chociażby dane z I kwartału 2013 roku, które pokazują 15% wzrost przyjazdów polskich turystów do kraju południowego sąsiada. „Wpływa na to kilka czynników, między innymi potężne inwestycje w infrastrukturę w ciągu ostatnich pięciu lat, wyższa jakość usług, czy też intensywna kampania reklamowa największych ośrodków turystycznych (m.in. zimowe ośrodki narciarskie Jasna Chopok i Tatrzańska Łomnica)” – tłumaczy popularność swojego kraju w sieci Jan Bosnović ze Słowackiego Centrum Turystyki.

Badania pokazały również, że najlepiej postrzegana jest natomiast Bułgaria, która ma najlepszy stosunek wątków o sentymencie pozytywnym do tych o negatywnym. – „Na przełomie wieków przeprowadzono tu proces prywatyzacji segmentu turystycznego i od tamtego momentu sytuacja ulega systematycznie poprawie. Dziś każdy hotel ma basen. Rozwój widoczny jest gołym okiem i stąd zapewne tak dobre opinie.” – powiedział Angel Angelov z ambasady Bułgarii w Polsce.

Polacy lubią dzielić się informacjami na temat swoich turystycznych podbojów. Przeważnie czynią to liderzy opinii, którzy wpływają na decyzje grupy znajomych lub osoby, które reprezentują ważny głos w gronie rodzinnym. Wątki są zdecydowanie bardziej nacechowane sentymentem pozytywnym. „To istotne przy generowaniu buzz marketingu, który jako wartość dodana elementu „Earned” w konwergencji modelu POE (Paid, Owned,Earned) strategii reklamowej, wpływa na wizerunek i zasięg komunikatu o danym miejscu” – mówi Jakub Deryng-Dymitrowicz, ekspert tourism destination marketing z Agencji Reklamowej CzART.

Turystyka to jedna z branż, w której o “być albo nie być” decyduje często Internet. Dlatego tak ważny jest monitoring sieci i analiza powstałego raportu. – „Wystarczy wspomnieć o głośnym upadku biura podróży Sky Club, które zbierało sporo mocno negatywnych wzmianek na wiele dni przed samym ogłoszeniem upadłości. Negatywne opinie konsumentów branży turystycznej potrafią być bolesne poprzez istotną ekspozycję w różnego rodzaju wyszukiwarkach. Większość z nas przed zakupem wycieczki sprawdza opinie nie tylko na temat samego biura podróży, ale także hotelu, czy nawet przewoźnika, który odpowiada za lot” – dodaje Michał Sadowski, Prezes Zarządu Brand24.

Pełny raport dostępny pod linkiem: http://bit.ly/13MezfR