5 porad dla marek na Pinterest


Kto żyw i z branży słyszał już o Pinterest. Także biznes coraz śmielej spogląda w stronę tej dynamicznie rosnącej społeczności. Zachęcamy szczególnie jeśli kobiety są Waszymi potencjalnymi konsumentami. 70% użytkowników Pinterest to kobiety. Portal ten posiada wysoki wskaźnik zaangażowania osób z niego korzystających – 3.3 miliona użytkowników loguje się by wyświetlić 421 milionów stron – tak więc jest sporo okazji dla marek by wypromować się i zyskać zainteresowanie społeczności Pinterest.

Polska oglądalność Pinterest (miesięczna):

  • Unikalni użytkownicy: 150 000
  • Zasięg: 0.6%
  • Odsłony: 4 600 000
  • Wizyty: 630 000
  • Średni czas na stronie: 8:50 (prawie 9 minut)

Globalne statystyki Pinterest:

Pinterest jest siecią społecznościowego wizualnego odkrywania. Tworzycie internetowe tablice informacyjne (coś jak biuletyn) dla różnych kategorii (na przykład: „dom marzeń”, „rzeczy do kupienia” czy „przepisy”), a potem „przyczepiacie” do nich rzeczy. Możecie przyczepić zdjęcie lub filmik wideo na trzy sposoby:

  • Załadujcie je bezpośrednio za pomocą komórki, komputera itd.
  • Użyjcie przycisku Pin IT (http://pinterest.com/about/goodies/) na jakiejkolwiek stronie internetowej aby przyczepić daną rzecz – zostanie ona przyczepiona wraz z adresem URL, więc zawsze możecie wrócić do oryginalnego źródła.
  • Przyczepcie to co przyczepili inni, poprzez przeglądanie postów Waszych przyjaciół lub przez przeszukiwanie dziesiątek kategorii na portalu.

Ostrzeżenie dla firm: regulamin Pinterest jasno mówi, że nie jest one platformą dla samo-promocji – nie jest to mechanizm służący do transmitowania (w stylu Facebooka i Twittera) – tak więc marki będą musiały korzystać z tego portalu w odmienny sposób. Poniżej znajdują się wskazówki jak poruszać się po Pinterest, wraz z przeglądem sposobów w jaki różne firmy korzystają z tej wizualnej społecznościowej sieci.

Pinterest dla marek: 5 gorących porad

 

1. Promujcie styl życia

Współzałożyciel i projektant Pinterest, Evan Sharp, dobrze to podsumowuje: “To co ma sens w obecności marek na Pinterest to stojąca za nimi idea.” Ponieważ nie powinno się (w/g regulaminu) umieszczać zdjęć produktów na portalu, spróbujcie myśleć nieszablonowo i zamieszczajcie obrazki, które odzwierciedlają styl życia i esencję Waszej marki. Pinterest wymaga bardziej kompleksowego podejścia do marketingu, a to może być bardziej efektywne i zajmujące niż tradycyjna reklama ponieważ konsumenci mogą zobaczyć jak Wasza marka wpasowuje się w ich życie.

Na swojej stronie możecie prowadzić tyle tablic informacyjnych ile chcecie. Użytkownicy mogą zainteresować się jedną, kilkoma lub wszystkimi Waszymi tablicami, więc nie obawiajcie się bycia przedsiębiorczym i zarządzajcie szerokim zakresem tablic – celem Pinterest jest badanie i odkrywanie nowych rzeczy, więc ekscentryczność jest doceniana i wspierana. Jeśli jesteście właścicielami hotelu, to przyczepcie zdjęcia znajdujących się w pobliżu ciekawych miejsc, jedzenia z lokalnych restauracji a nawet dzieł lokalnych artystów. Posiadacie restaurację? Umieśćcie obrazki farmy w której produkowane jest mięso, przyrządów i gadżetów użytych w Waszej kuchni lub czegokolwiek związanego z nazwą restauracji.

Poza promocją własnych produktów, możecie także użyć Pinterest jako środka to ukazania kultury Waszej firmy – zamieśćcie zdjęcia Waszych biur, maskotek, pomieszczeń, przerw na lunch i wydarzeń firmowych. Fani są zainteresowani tymi szczegółami, a to wyobrażenie pomaga uczłowieczyć markę.

Jeśli chcecie dowiedzieć się jak inne marki działają na Pinterest, to sprawdźcie poniższy przegląd. Może zainspirują one Wasze własne tablice.

  • Gap: Firma związana z modą wykracza poza dotychczasowe granice i wkracza w terytorium promocji. Jej tablica – Holiday Gift Guide – stanowi kolekcję pięknie zaprojektowanych ogłoszeń. Na „zimowej” tabeli znajduje się kolekcja zdjęć śniegu i sopli lodu, porozrzucane z kurtkami Gap. Istnieje także tablica poświęcona ludziom noszącym wyroby Gap, począwszy od modelek/i Gap (takich jak Amy Poeher i Will Arnett), a kończąc na zwykłych konsumentach.
  • Etsy: Etsy to strona będąca w pewnym sensie targowiskiem dla kreatywnych towarów. Pinterest jest idealnym miejscem na promocję tego typu biznesu. Marka przyczepia obrazki ręcznie robionych gadżetów ślubnych, papeterii, mody, pomysłów na podarunki, ciekawych miejsc do odwiedzenia oraz świąteczne porady na temat dekoracji.
  • Rent the Runway: strona wypożyczalni strojów (weselnych, bankietowych i innych) pogrupowała swoje tablice w okazje – wieczór kawalerski, jesienny ślub, impreza taneczna, Sylwester -, a każda tablica zawiera różne „wyglądy” dla tych szczególnych wydarzeń aby pomóc Wam w wyborze odpowiednich strojów.
  • Birchbox: usługa kosmetyczna przyczepia zdjęcia włosów, oczu, ust i pomalowanych paznokci w celu pokazania różnorodnych stylów, które można wytworzyć za pomocą makijażu. Istnieje także tablica poświęcona jedzeniu, gdyż dziewczyną muszą jeść.
  • West Elm: Marka meblarska zamieszcza obrazki różnych pokoi – sypialń, łazienek i kuchni – aby zainspirować w Was projektanta wnętrz. Poprzez zasypywanie Was pięknymi domami, skłania Was do myślenia o własnym gniazdku… bez stosowania typowego podejścia sprzedawcy.
  • Modcloth: witryna e-handlu sprzedaje ubrania, ale jej strona na Pinterest przypomina bardziej głębokie nurkowanie w kochający-klasykę umysł założycielki strony, Susan Gregg Koger. Na tablicy są obrazki w stylu retro, rękodzieła oraz tablice związane ze strojami.
  • AMD: kompania technologiczna prowadzi tablice dla maniaków sprzętu komputerowego – znajdują się na nich dziwaczne gadżety, kreatywne interpretacje komputerowych myszek, ładne torby na laptopy oraz zdjęcia stanowisk komputerowych.
  • Whole Foods: Whole Foods jest mekką dla ludzi prowadzących zdrowy styl życia, a jej tablice na Pinterest dobrze to odzwierciedlają. Są tam tablice związane z recyclingiem, wspaniałymi ogrodami, kuchniami, artystycznymi przedsiębiorcami, którzy sprzedają towary przez Whole Foods.
  • Mashable: Zespół przyczepia memy internetowe i inne smaczne kąski Web-kultury, dodatki do gadżetów, które stanowią fasetę w ich bardziej wizualnych cyfrowych i technologicznych relacjach.
  • The Today Show: poranny program NBC ma coś dla każdego na Pinterest, gdyż to jest także to co transmituje w telewizji. Znajdziecie tu wybryki prezenterów za kulisami, zdjęcia Today Plaza, przepisy a nawet milutkie zwierzątka.
  • Drake University: Szkoła przyczepia fotografie z życia w akademiku, a także zdjęcia buldogów (maskotek uniwersytetu) ze wszystkich stron Internetu.

 

2. Grupy fokusowe

Miliony ludzi używa Pinterest do śledzenia przedmiotów które kochają, miejsc które lubią, jedzenia które konsumują i rzeczy które ich inspirują. Dlatego, możecie uznawać to za rodzaj grupy fokusowej. Spójrzcie na użytkowników, którzy interesują się Waszą marką – przyjrzyjcie się temu co przyczepiają i kogo jeszcze śledzą. Udzielają oni wielu informacji na temat ich zainteresowań, pasji, marzeń i poczucia humoru w bardziej naturalny sposób na Pinterest, niż w ramach ankiety czy nawet Facebooka, gdzie muszą ręcznie wpisywać „sarkazm” lub „podróż” jako zainteresowanie. Użyjcie tej informacji dla własnych korzyści, by zgromadzić spostrzeżenia dotyczące Waszych docelowych konsumentów.

 

3. Informacje nadsyłane przez konsumentów

Możecie poprosić swoich fanów o przypięcie zdjęć, na których pozują razem z ulubionym produktem (stworzonym przez Waszą firmę), by Was oznaczali na dodawanych treściach. Pokaże to potencjalnym klientom, że Wasi obecni konsumenci naprawdę lubią używać Waszych produktów. Jeśli Wasza firma zorganizowała ostatnio wydarzenie, zachęcajcie ludzi do przyczepiania i zaznaczania zdjęć jako rodzaj stworzonego przez konsumentów albumu. A w okresie około-świątecznym namawiajcie ich do przypięcia na tablicy „listy życzeń” w celu dostarczenie podarunków, na które mają ochotę.

4. Konkursy.

Mówiliśmy już o informacjach nadsyłanych przez konsumentów i proszeniu ludzi o zaznaczenie Was w ich postach – kolejnym krokiem jest organizowanie konkursów na Pinterest. Ponieważ portal jest stosunkowo nowy, nie ma zbyt wielu badań na ten temat. Warto tu jednak przytoczyć kampanię realizowaną od 14 do 21 grudnia przez Land’s End Canvas pod tytułem „Pin It To Win It”. W ramach kampanii, firma odzieżowa poprosiła użytkowników o stworzenie tablicy Pin It To Win It (w kategorii kobiece lub męskie ubranie) i przypięcie od 10 do 20 zdjęć ze strony Land’s End lub profilu firmy na Pinterest. Kiedy ich tablice były gotowe, mieli oni przesłać firmie emailem adres URL danej tablicy i w ten sposób uzyskać szansę na wygranie jednej z dziesięciu kart podarunkowych opiewających na sumę 250 dolarów – to były oficjalne zgłoszenia do konkursu. Wyszukiwanie na Pinterest ujawnia, że ponad 200 tablic zostało stworzonych na konkurs, a każda z nich zawierała co najmniej 10 do 20 obrazków, co oznacza, że spora część towaru Land’s End trafiła do medium Pinterest bez żadnych kosztów dla firmy. Prowadzenie takich turniejów jest wspaniałym sposobem na trafienie z Waszą marką i produktami do szerokiego grona odbiorców, biorąc pod uwagę wirusową naturę tych zdjęć i zaangażowanie publiczności Pinterest.

 

5. Podziel się tym co inspiruje Twoją markę.

Jest wiele inspirujących rzeczy w Sieci i możecie wytworzyć pewien rodzaj tablicy nastrojowej dla Waszej firmy, przyczepiając rzeczy które są ważne, interesujące lub inspirujące dla Waszej marki i Waszego zespołu. Zamieszczajcie loga i dobrze zaprojektowane strony internetowe, dobrze przemyślane hasła reklamowe, zdjęcia członków załogi, czy nawet kolory które mogą zostać użyte w Waszej nowej reklamie.